Objektif
Objektif mata pelajaran ini merangkumi tiga aspek iaitu pengetahuan, kemahiran dan nilai.
1.1 Objektif Pengetahuan :
i. Mengenal pasti tingkah laku yang boleh menyumbang terhadap pembangunan watak yang mulia.
ii. Menerangkan peranan dan tanggungjawab ke arah pembinaan keluarga yang bahagia.
iii. Menjelaskan kepentingan hidup bersama secara harmoni.
iv. Memahami pelbagai agama, tradisi dan budaya masyarakat Malaysia.
v. Menerangkan sistem kerajaan Malaysia dan sumbangan pemimpin negara.
vi. Mengenal pasti cabaran dan ancaman dalam masyarakat
1.2 Objektif Kemahiran :
i. Mengurus diri dengan baik dan bertanggungjawab.
ii. Mengamalkan kesederhanaan dalam tingkah laku.
iii. Berinteraksi secara sopan dengan anggota keluarga, rakan dan masyarakat.
iv. Menangani konflik diri, keluarga dan rakan.
v. Belajar hidup bersama untuk kesejahteraan diri dan masyarakat.
vi. Menyertai aktiviti masyarakat untuk kebaikan bersama.
vii. Membuat keputusan yang bijak dengan mengambil kira kepentingan diri dan orang lain
1.3 Objektif Nilai :
i. Mempunyai keyakinan terhadap kebolehan diri.
ii. Menghargai sumbangan ibu bapa dan anggota keluarga.
iii. Menghormati kaum dan budaya lain.
iv. Menyayangi alam sekitar.
v. Menunjukkan semangat kekitaan.
vi. Menghormati pemimpin dan menghargai jasa mereka.
vii. Menunjukkan perasaan bangga dan cinta akan negara.
AMALAN: Hasil Pembelajaran
.i. Mengelaskankan kepentingan kemudahan awam kepada masyarakat
ii. Menglibatkan diri dalam penjagaan kemudahan awam dan persekitaran
iii .Menghargai harta benda sekolah dan kemudahan awam.
AKTIVITI:
i. Mendemonstrasikan cara mengguna dan menjaga kemudahan awam di sekolah.
ii. Menceriakan kawasan sekolah dalam mengujudkan suasana pembelajaran yang kondusif.
PERSEKITARAN SEKOLAH:
Langkah 1 : fokus kawasan
Langkah 2: Membersihkan kawasan
Langkah 3: Mengumpul bahan buangan dari rumah dan
jika perlu membeli bahan hiasan
Langkah 4:Menceriakan kawasan untuk melihat
kesesuaian konsep dan aspirasi sekolah
Langkah 5: Pemandangan ketika menaiki dan menuruni tangga
No comments:
Post a Comment