Friday 24 May 2013

Majlis Restu Ilmu UPSR 2012


                                     

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Syukur kehadrat Allah SubhanaAllah wataala, selawat keatas junjungan Nabi Muhamad SAW. keindahan Jumaat penghuku segala hari, Rahmatnya kita dapat bersama- sama hadir dlm majlis Restu Ilmu UpSR 2012. Kehadiran puan Hjh Hamidah, yang mana julung2 kali, pihak sekolah menjemput wakil Pej Pel Dae HS, untuk turut memberi restu kepada semua pelajar tahun 6 yg akan menduduki Ujian penilaian Sekolah Rendah.
Saya yakin ia akan memberi impak besar bg persiapan mental, fizikal, dan sahsiah anak2 Upsr. Malahan kehadiran ibubapa jua memberi keyakinan diri pd jiwa anak2 yang telah mempersiapkan diri menghadapi Upsr sejak Th4 dan secara konsisten dengan pengmblengan tenaga pengajar yg tidak pernah putus asa atauputus harap.
Alang alang menggenggam bara,
biarlah menjadi arang,
Alang alang menenum,
biarlah menjadi kain.
Alang alang berdakwat,
biarlah sampai jadi hitam.
Alang alang mengaji biar sampai khatam,
Alang alang belajar biarlah sanpai berjaya cemerlang!
anak2Bonda guru tersayang,
Berguru ke padang datar,
Dapat rusa belang kaki,
Berguru kepalang ajar,
matemtik,sains,Bi, Bm jangan tak menjadi.

Segala Ilmu, kaedah, penyelesaian, cabaran telah dicurahkan, kepada anak2 semua, guru kami dambakan dengan penuh kasih sayang dan harapan, agar impian ibu bapa dan warga sktbr1 menjadi kenyataan, moga 5A dalam genggaman.
Setidak tidaknya bagi semua pelajar lulus penuh adalah harapan dari pihak Pengarah Jabatan Pelajaran Selangor, amanah yang perlu di galas ke dewan peperiksaan. Oleh itu, tunjuklah kehebatan kita, buatlah sehabis baik bak kata pepatah.
Hendak menumbuk biar dalam lesung,
Hendak bersilat, biar dalam gelanggang

Kepada ibubapa saudara kami sekelian,
Diikat ikat, biarlah panjang,
Dijalin jalin biarlah rapat.
Kehadiran saudara kami sekelian, pembakar semangat anak2 yang semakin kecut, setelah persiapan secara konsisten, usaha yg mantap, jerih mengulangkaji, tidor semakin tidak lena, saudara2 kami, ibubapa yg kami harapkan.

Dulu celaru, sekarang sudah pandai,
Dulu keliru, sekarang sudah jelas.
Dulu kosong, sekarang sudah penuh,
Dulu tahu sedikit, sekarang tahu banyak.
DULu Bertanya sekarang boleh jawab,
Dulu di belakang, sekarang sudah ke hadapan. itulah madah utk anak2 ini yang akan kami kembalikan ke pangkuan saudara2Kami ibubapa.

Ibubapa, setelah puas ilmu kami curahkan, petua diberi, kaedah diselitkan, selok belok mencari, menjawab, meneliti turut kami taburkan. Hari ini kami redhakan segala ilmu dunia akhirat anak2 ini agar menjadi pedoman dan bekal di dewan peperiksaan.
sudah tentu anak2 ini berkata:
sekarang kami jdi makmum,
Hajat hati hendak menjadi imam... Oleh itu, pimpin dan bimbinglah saat kecemasan ini dengan kasih sayang, meneliti jadual peperiksaan, mengawal pemakanan, memastikan keselamatan dan memantau kesihatan;
Batu yg keras air pelekuknya,
hati yg keras lidah pelembutnya,
Doa ibubapa penawar segalanya...Mulai saat ini sama sama kita berdoa, malahan jika tiada keuzuran puasa ibubapa juga menjadi taruhan.
Kami juga memohon maaf sepanjang kami berkongsi ilmu dengan anak2 mungkin terlempias, herdik kata, marah yang tiada niat menista, kami mohon ampun maaf kepada ibu bapa dan abak-anak tersayang.

Kepada guru yang penyayang,
Terima kasih atas segala usaha, jerih perih gembeling tenaga dalam mendidik sebagai amanah serta tanggung yang perlu di jawab dunia akhirat. Moga ia menjadi berkat berpanjangan, insyaAllah.
Jika ada yg kecundang bukan itu yang kita harapkan, kita hanya mampu bertawakal pada yg esa. Kita masih ada tugas yg belum selesai, ayuh kita teruskan usaha ke keringat akhir hingga keputusan penuh kita terima.
Budi tuan,kami tidak lupa,
Jadi kenangan sepanjang hayat.

Ada pangkal,ada hujungnya,
ada tengah ada tepinya.
Ada mula, ada akhirnya,
Ada awal, ada penyudahnya.
Setinggi penghargaan dan terima kasih kepada puan Hjh Hamidah dengan rasa hormat gurindam kami titipkan:
Kalau kami ilmu ; tuan Gurunya,
Kalau kami rehal, tuan kitabnya.
Kalau kami harum, Tuan Kasturinya
Kalau kami cahaya tuan Sinarnya.
Bimbingan, peringatan, teguran, pemantauan dari pihak PPD khususnya pihak Puan Hjh sendiri amat2Kami sanjungi, kami berdoa agar tuan sentiasa dirahmati Allah atas setiap usaha tuan membantu kami.
Akhir kata, dengan iringan doa, selamat menduduki Ujian penilaian Sekolah Rendah kepada semua anak2 Sktbr1:
Setinggi penghargaan dan terima kasih kepada pn hjh Hamidah, ibubapa dan semua pihak yg berusaha sepanjang tahun dlm menjayskan prog peningkatan akademik khusus UPSR dan menjayakan majlis restu Ilmu. Yang terbaik adalah rahmat Allah, kekurangan itu saya memohon ampun dan maaf .Asslmualaikum whb.
                                  

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...