Friday 12 August 2011

Kolaborasi Program Unit Bimbingan/ PIBG dan Lembaga Zakat Selangor

Sejak 2009, beberapa program Unit Kaunseling Sekolah Kebangsaan Taman Bunga Raya 1 telah berkolaborasi bersama program Lembaga Zakat Selangor . Peruntukan khas sebanyak RM10 ribu pada tahun  2009  dari Lembaga Zakat Selangor sebagai satu khidmat kemasyarakatannya dalam pendidikan di agih terus ke sekolah ini di manfaatkan melalui modul yang dibina oleh unit Bimbingan dan Kauseling sekolah ini.

Mulai 2010, dengan kerjasama Unit Agama Jabatan Pendidikan Selangor program sekolah angkat ini diselaraskan bagi memurnikan program tersebut. Pada tahun 2011 pihak Lembaga Zakat Selangor dengan beberapa orang penyelaras program peringkat sekolah-sekolah negeri Selangor telah menyediakan Modul PROSA (Program Sekolah Angkat) Pelajar Anak Asnaf Sekolah Rendah Negeri Selangor.

Bagi tahun 2011, semua 274 anak-anak Asnaf sekolah Kebangsaan Taman Bunga Raya 1 telah terpilih menyertai kepelbagaian program mengikut modul PROSA yang disediakan. Di bawah penyelaras program PROSA Encik Ahmad Shauhada b. Zakaria guru Bimbingan dan Kaunseling di bantu oleh Encik Zainal Abidin ,Encik Hasmadi dan penyelaras-penyelaras  dari tahun 1-6 program-program yang di rancang telah berjalan dengan lancar.


Berikut adalah di antara program yang telah dan akan di jalankan:
  1. Perjumpaan Bersama Pegawai LZS bersama ibubapa dan murid Asnaf SKTBR 1
  2. Motivasi diri
  3. Menuju Puncak Siri 1
  4. Teknik menjawab peperiksaan
  5. Persedian Menghadapi Peperiksaan
  6. Kelas Tambahan
  7. Kem Bina Insan
  8. Bengkel Keluarga Saadah
  9. Lawatan ke Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim
  10. Lawatan Sambil belajar ke Pusat Belia Negara.
Disamping itu, atas iniasitif pihak sekolah, murid-murid asnaf sentiasa dilibatkan setiap program berbayar bersama agensi luar dengan menggunakan  budget siri motivasi yang di terima dari jumlah keseluruhan program sebanyak Rm20 Ribu. Murid-murid yang hadir bagi kelas tambahan hari Sabtu dan cuti sekolah turut dibekalkan makanan dan insentif peningkatan akademik sebanyak rm 5 seorang bagi 2 ujian.Pihak sekolah juga membeli buku-buku tambahan bagi tujuan penambahan latihan bagi murid yang terlibat.


Semoga usaha murni pihak-pihak yang terlibat di rahmati Allah.


 Al-Dailami meriwayatkan daripada Ibn Umar katanya: Diam orang puasa merupakan tasbih, tidurnya adalah ibadat, doanya mustajab dan amalannya digandakan.


Hadith Qudsi
“ Setiap amalan anak Adam adalah digandakan pahalanya kepada sepuluh hingga tujuh ratus kali ganda, maka berfirman ALLAH Subhana Wa Ta’ala :
Kecuali puasa,sesungguhnya ia adalah khas untuk-Ku
dan Akulah yang akan membalas kebaikannya, mereka meninggalkan makanan, minuman dan syahwat mereka (di siang hari) hanya kerana-Ku.”
 (Riwayat Al-Bukhari & Muslim) sumber: 
Lembaga Zakat Selangor



             BERITA BERGAMBAR PROGRAM PADA 13 OGOS 2011/ 13 RAMADAN 1432H



                                  


En.Ahmad Shauhada memberi "tips" mengikut MODUL  bagi   kumpulan 1
Anak-anak Asnaf dan  Murid -murid tahun 6 Program Kecemerlangan Akademik PIBG

Encik Hasmadi guru Bimbingan dan Kauseling memberi "tips" bagi kumpulan 2


Kelas Tambahan Tahun 1 PIBG/ Asnaf LZS


Kelas Tambahan PIBG / LZS Tahun 2

Kelas Tambahan tahun 5 PIBG/ LZS



Kelas Tambahan tahun 4 program PIBG/ Asnaf LZS



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...